Lisäarvo
Lisämyyntiä voi rakentaa lisämyyntituotteiden lisäksi myös tuotteistamalla. Kohtuullisella panostuksella raaka-aineisiin tai työmenetelmiin saadaan peruslounaasta rakennettua piirun verran parempi, näyttävämpi, maukkaampi tai trendikkäämpi. Tämä pieni lisäys voi jo osaltaan vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen lounaspaikkaa valitessaan.
Jos tuotteistamista viedään vieläkin pidemmälle, asiakkaan koko asiakaskokemus harkitaan tarkkaan lisäarvon tuottamisen näkökulmasta. Tarjotaanko asiakkaalle lounas vai saako asiakas ”kokonaisvaltaisen ruokaelämyksen trendikkäässä perheravintolassa, jossa on huomioitu koko perhe lapsista isovanhempiin”.
Onko ravintolan sisustuksessa huomioitu se, mitä asiakkaille halutaan viestiä ravintolan arvoista? Millainen musiikki ravintolassa soi? Onko ravintolan maisema tai lähiympäristö tuotu osaksi ruokaelämystä?
Tuotekortista apua tuotteistamiseen
Tuotekortti auttaa kokoamaan ajatuksia omien palvelujen osalta. Aloita tuotteistaminen yksityistilaisuudesta. Tilaisuus, missä on alku ja loppu, helpottavat usein tuotteistamisen aloittamista.
Tilaisuutta esimerkkinä käyttäen on helpompi pohtia tilaisuuden tuottamaa lisäarvoa asiakkaalle.
Tämän jälkeen onnistuu helpommin myös peruslounaan tuotteistaminen.
Unohdetaan peruslounaat! Syöminen on aina elämys!
Ⓒ 2022 toimivaravintola.fi
sivuston toteutus: ProHeikki ky