Faktoja somemarkkinoinnista

Missä asiakkaat, siellä yritys

Yrityksen sosiaalisen media on turhaa, jos se ei tavoita yrityksen asiakkaita. Somekanavia on useita ja jo yhdenkin päivittäminen vie aikaa. Jos teette sosiaaliseen mediaan sisältöä, aloittakaa siitä kanavasta, joka asiakkaillenne tärkein. On aivan turha päivittää Facebookia, jos asiakkaat ovat TikTokissa. Aluksi siis pitää selvittää, missä asiakkaat ovat. 

Millaista sisältöä asiakkaat haluavat?

Somesisältöä tuotetaan asiakkaille. Vaikka yrityksen näkökulmasta on tärkeää tuottaa myyntiä, sosiaalinen media on pääasiassa tärkeää viestintää. Somen avulla vahvistetaan brändiä, tuodaan yritystä ja ihmisiä yrityksessä näkyviksi, lähemmäs asiakasta. 

Somessa asiakkaat tulevat lähemmäs yritystä ja kontaktin ottaminen, puolin ja toisin, on helpompaa. Varaudu siis keskustelemaan seuraajien kanssa muustakin, kuin tuotteiden myymisestä. 

Somessa halutaan nähdä aitoa ja todellista tekemistä. Miettikää, millaisia kanavia te somessa seuraatte? Kissavideoita postaavia tilejä, kollegojen sisältöjä, uutisia vai kuntoiluvinkkejä? Pohtikaa tarkemmin, miksi seuraatte juuri tällaisia sisältöjä?

Kiinnostavaa sisältöä eikä seuraajien kalastelua

Postausten näkyvyyteen vaikuttaa enenevässä määrin seuraajien aktiivisuus. Tästä syystä on tärkeää, että yrityksen sometilin seuraajat ovat aidosti kiinnostuneita sometilille tuotetusta sisällöstä. 

Kaikki seuraajat eivät kuitenkaan postauksia näe, joten on tärkeää, että ne, jotka postauksen näkevät, kokevat postauksen niin kiinnostavaksi, että se aiheuttaa heissä reaktion. Parasta on, kun sisältö rohkaisee ihmisiä keskustelemaan. Tällöin sometilin haltijalla, eli yrityksellä pitää olla suunnitelma siitä, kuka yrityksen nimissä osallistuu keskusteluun ja miten keskusteluun osallistutaan. 

Kenellä on hallussa yrityksen sanallinen arkku?

Some haltuun