Myynti

Myyminen

Myyminen on aktiivista tekemistä. Harva meistä on kuitenkin synnynnäinen myyjä, joten myyntiä pitää aktiivisesti harjoitella. 

Todellisuudessa me myymme koko ajan jotain. Myymme mielipiteitämme ja ajatuksiamme, kun yritämme saada keskustelukumppanimme olemaan samaa mieltä kanssamme. 

Joudumme myös myyntitilanteisiin päivittäin. Teemme kuluttajina ostopäätöksiä monta kertaa päivässä. Jokin tarve saa meidät hakeutumaan myyntitilanteeseen ja myyntitapahtuma päättyy kassakoneen kilahdukseen. 

Myyntiä kannattaa kuitenkin pohtia laajempana tapahtumaketjuna. Nopeassa asiakaspalvelutilanteessa myyntitapahtumaan vaikuttavien tekijöiden hahmottaminen voi olla hankalaa, mutta jos pohditaan esimerkiksi asuntokauppaa, varsinainen myyntiprojekti alkaa jo markkinointimateriaalin valmistamisesta, eli asunnon myyntikuntoon saattamisesta ja asunnon myyntikuvien ottamisesta. 

Miten ravintolassa voisi pohtia myyntiä projektina? Mistä ravintolan myyntiprosessi alkaa?

Ostaminen

Myynnin pohtimisen sijaan voi olla helpompaa hahmottaa tilannetta asiakkaan, eli ostamisen näkökulmasta.

Pohtikaa yhdessä, miten asiakkaan ostopolku rakentuu. Mihin menen tänään syömään? Missä järjestän juhlat?  

Asiakkaan ostopolun vaiheet ja mitä yrityksen pitää ymmärtää tehdä